CRM-systemen voor de logistiek

Een Customer Relationship Management-systeem is een digitaal klantbeheersysteem, een centrale administratie én een krachtige sales tool in één. De logistieke sector kan als geen andere branche profiteren van de oplossingen van een modern CRM. Softwarebedrijven zoals lime-technologies.nl bieden CRM’s die compleet op de logistieke sector zijn toegesneden en de voordelen daarvan worden op verschillende vlakken gemerkt.

Administratie

Met een CRM kan de benodigde administratie van een vervoersbedrijf gestroomlijnd en verminderd worden. Vaak zijn de gegevens van de verschillende partners ook nog eens vastgelegd in verschillende computersystemen, waardoor het overzicht al snel kwijt is. Een CRM-systeem biedt een mogelijkheid om alle administratieve gegevens centraal vast te leggen in één universele opmaak welke door alle werknemers herkent en gebruikt kan worden.

Planningen

Een CRM maakt het makkelijker om effectief werkroosters, rijschema’s en de toestand van het wagenpark te beheren. Elke magazijnmedewerker, chauffeur en kantoorbediende kan zijn schema terugvinden in het systeem, ook thuis en onderweg. Ook kunnen zijn via de contactkanalen van het systeem verzoeken om vrije dagen of direct een planner spreken. Daardoor werkt je personeel niet alleen veel efficiënter, maar ook met meer plezier.

Verkoopkansen

Het wordt voor een transportbedrijf veel eenvoudiger om leads vast te leggen, te analyseren en uit te bouwen tot langdurige relaties. Een CRM biedt de tools om alle contactmomenten, aanbiedingen en samenwerkingen met klanten inzichtelijk te maken. Daardoor kunnen de interesses en behoeftes van elke klant gedefinieerd worden en kan de salesafdeling op het juiste moment de juiste opvolging aan de lead geven. Het resultaat: meer conversies, meer gereden kilometers, meer winst.

Campagnes

Omdat marketingcampagnes centraal beheerd en gestuurd worden vanuit het CRM, is elke campagne van A tot Z tot in de puntjes verzorgd. Bovendien worden de gegevens daarvan direct beschikbaar voor de ingebouwde analytische tools, die de effectiviteit van elke reclame doorgronden. Waar worden de reclames van het bedrijf gezien? Zijn het de billboards, de reclames op de vrachtwagens, de social media-pagina’s of gewoon de visitekaartjes van het vervoersbedrijf? Welke doelgroepen worden bereikt en welke marketinguitingen leveren de meeste nieuwe klanten op?

Documentbeheer

Een logistiek bedrijf kampt met een enorme berg contracten, pakbonnen, bestuurderskaarten en vergunningen. Ook die papierwinkel kan uniform worden gemaakt, omdat een CRM direct een centrale database is. Alle relevante documentatie en sjablonen voor nieuwe papieren worden centraal opgeslagen en zijn binnen een oogwenk terug te vinden. Deze beheerfunctie maakt niet alleen de kans kleiner dat essentiële documenten kwijtraken, het geeft ook tools om het logistieke traject papierloos te maken en zo eventuele desorganisatie binnen het vervoersbedrijf te verminderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *